gb

TENSEGRITY

logo04
KUNST
kunst drie waaiers conventioneel houten ringen zegelring fauteuil stalen bogen ogen vlinder eeuwige golf brug DNA ring ellips tetraëder icosaëder twee icosaëders kubus-octaëder zadel worm 90 stokjes kubus trofee bal meer..

Fauteuil

Typisch een tensegrity waarvan de achterzijde nog mooier is dan de voorzijde.

Tensegrities zijn over het algemeen lastig te berekenen. Bij "traditionele" tensegrities zit de moeilijkheid in de wijze waarop de compressiedelen (stokjes) geordend zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval bij torens, hoepels en ballen, de standaard tensegrities met toch redelijk pittige wiskunde. Bij deze tensegrity is de vorm relatief eenvoudig. Het is een tensegrity met slechts één verdieping. De moeilijkheid zit 'm hier in de verschillende lengtes van de compressiedelen.

tensegrity 060
tensegrity 061

Tensegrities zijn uiteraard maar simpele houtjes en touwtjes, maar de wijze waarop ze in elkaar zitten maakt dat dit type constructie toch goed in het computertijdperk past.

Bob Burkhardt is zeker minimaal 20 jaar vertrouwd met tensegrities en is ook een computerdeskundige. Hij heeft veel 3-D computer animaties gemaakt, waaronder een van deze fauteuil. Hier een verwijzing naar zijn algemene pagina Dynamic Tensegrity Views waar een 3-D-viewer gekozen kan worden. Na het kiezen van de viewer kan men bijvoorbeeld The Empty Chair (Marcelo Pars) kiezen en vervolgens vrij inzoomen op en draaien aan de fauteuil. Ook al blijft het natuurlijk een scherm, toch kan men dankzij deze animaties meer gevoel bij het ruimtelijke aspect van de tensegrity krijgen. Zeker de moeite waard!

tensegrity 062
Marcelo Pars